یك بانوی ریاضیدان مسلمان اهل مالزی با اشاره به ریشه‌های اضطراب دانش‌آموزان نسبت به ریاضی گفت: “درك نكردن مفاهیم ریاضی ” عامل اصلی ترس دانش‌آموزان از این درس است كه برای حل این مشكل، دو راهكار پیشنهاد می‌شود.
به گزارش فارس ، از گذشته تاكنون شنیدن نام «ریاضی» برای گروه قابل توجهی از دانش‌آموزان با ترس و اضطراب همراه بوده است، به گونه‌ای كه آثار این ترس در بی‌میلی دانش‌آموزان نسبت به زنگ ریاضی و نیز در نمرات امتحانی این درس همیشه مشهود بوده است.

این سؤال همیشه در ذهن معلمان، اولیا و حتی دانش‌آموزانی كه از ریاضی ترس دارند، وجود داشته و دارد كه «دلیل این بی‌علاقگی و مشكل همیشگی در یادگیری ریاضی چیست؟!»؛ پاسخ‌های مختلفی نیز از سوی كارشناسان مسائل آموزشی به این علامت سؤال داده شده است كه هركدام از آنها نیز در جای خود قابل تأمل است.

هفته گذشته همایشی با عنوان «نقش درس‌پژوهی در توسعه حرفه‌ای دبیران ریاضی» با حضور بیش از 150 نفر از دبیران ریاضی منتخب مدارس تهران در محل خانه معلم آموزش و پرورش منطقه 3 تهران برگزار شد؛ در این نشست تخصصی پروفسور «روحانی احمد ترمیزی» دانشمند زن مسلمان و استاد ریاضی دانشگاه UMB مالزی به تشریح این روش و تأثیر آن در بهبود آموزش ریاضی پرداخت.

در حاشیه برگزاری این همایش گفت‌و‌گوی كوتاهی با این ریاضیدان مسلمان داشتیم و دلایل ترس دانش‌آموزان از این درس راهبردی و نیز راه‌ حل این مشكل را از وی جویا شدیم؛ وی سفر به ایران را تجربه بسیار خوبی برای خود خواند و تصریح كرد: «این نخستین بار است كه به ایران می‌آیم و متوجه شده‌ام كه مردم ایران بسیار دوست داشتنی هستند و همواره به دنبال این هستند تا اطلاعات علمی خود را با مردمان سایر كشورها به اشتراك گذاشته و تبادل‌نظر كنند و همین ویژگی آنها برای من بسیار جالب است».

***

پروفسور روحانی احمد ترمیزی در گفت‌وگو با فارس در رابطه با راه‌های توسعه آموزش ریاضی در كشورها به ویژه كشورهای اسلامی گفت: در زمینه آموزش ریاضی تمام كشورها باید بر این امر تأكید و نسبت به آن اهتمام داشته باشند تا بهترین «روش‌های تدریس» را پیدا كرده و معلمان نیز روش‌های تدریس خود را بهبود ببخشند.

این دانشمند مسلمان تصریح كرد: توسعه آموزش ریاضی باید به دغدغه اصلی كشورها به ویژه معلمان تبدیل شود.

وی با اشاره به زمینه‌های علمی موجود در میان مردم ایران گفت: مردم ایران همواره به دنبال آن هستند تا اطلاعات علمی خود را با مردمان سایر كشورها به اشتراك گذاشته و تبادل‌نظر كنند و همین ویژگی آنها برای من بسیار جالب است.

پروفسور روحانی احمد ترمیزی درباره ریشه‌های ترس از ریاضی در میان دانش‌آموزان خاطرنشان كرد: به طور كلی ترس از ریاضی به این نكته برمی‌گردد كه “آیا دانش‌آموز مفاهیم ریاضی را خوب فهمیده است یا خیر؟ “.

استاد ریاضی دانشگاه UMB مالزی با تأكید بر مسئله «درك مفاهیم ریاضی» ادامه داد: واقعیت این است كه دانش‌آموزانی كه مفاهیم ریاضی را خوب نمی‌فهمند، همیشه از رفتن در كلاس ریاضی ترس دارند.

* «تبدیل كلاس به محیط شاد» و «كاربردی كردن مسائل»؛ 2 راه علاقه‌مندی بچه‌ها به ریاضی

وی با اشاره به راه‌های علاقمند‌تر شدن دانش‌آموزان نسبت به درس ریاضی و رفع اضطراب آنها در این درس، اظهار داشت: یكی از راه‌هایی كه می‌توانیم بچه‌ها را نسبت به ریاضی علاقمند كنیم، این است كه كلاس ریاضی را به یك محیط شاد و مفرح تبدیل كنیم؛ علاوه بر آن، باید سؤالات كاربردی‌تری را در فضای كلاس برای بچه‌ها حل كنیم تا انگیزه آنها برای یاد گرفتن مفاهیم ریاضی بالاتر برود.

پروفسور روحانی احمد ترمیزی خاطرنشان كرد: هرچند ممكن است این روش زمان زیادی را از معلم بگیرد اما باید توجه داشته باشیم كه با این روش تعداد دانش‌آموزانی كه از یاد گرفتن ریاضی احساس رضایت می‌كنند و با خوشحالی از كلاس خارج می‌شوند، از حالت عادی به مراتب بیشتر می‌شود‌ چرا كه در روش عادی ممكن است فقط چند دانش‌آموز از یاد گرفتن مفاهیم ریاضی احساس رضایت و خشنودی كنند.

این ریاضیدان مسلمان در پایان خاطرنشان كرد: ما در كشور مالزی بسیار علاقمند هستیم تا از نظام آموزشی كشور ایران و جریان «یادگیری و یاددهی» بیشتر مطلع شویم و امیدوارم كه این دو كشور مسلمان با یكدیگر ارتباط خوبی داشته باشند و بتوانند تجربیات علمی خود را با یكدیگر به اشتراك بگذارند.
منبع:سایت تابناک




طبقه بندی: روش تدریس ریاضی، 
ارسال توسط حسن نقی زاده
آرشیو مطالب
نظر سنجی
سئوالات امتحان ریاضی پایان ترم چگونه طرح شود؟




صفحات جانبی
پیوند های روزانه
امکانات جانبی
blogskin

قالب وبلاگ